Iga e-poe omanik või müügi-ostuplatvormidel kaupleja soovib suurendada oma müüki ja laiendada oma kliendibaasi. Eesti on väike ja siin võib kiiresti müügi piir ette jõuda ja uute klientide hankimine muutub üha keerulisemaks. Siis tasub vaadata riigipiiridest kaugemale. Mõnes mõttes läheb uute seaduste jõustudes piiriülene müük lihtsamaks, teisalt jälle keerulisemaks. Mida need muudatused endaga kaasa toovad ja kuidas mõjutavad sinu e-kaubanduse äri, olenemata su ettevõtte asukohast?
Miks neid muutusi on vaja?
Ehkki e-kaubanduse direktiiv on endiselt EL digitaalse kaubanduse reguleerimise nurgakivi, on pärast selle vastuvõtmist 20 aastat tagasi palju muutunud.
Uute reeglite eesmärk on edendada innovatsiooni, kasvu ja konkurentsivõimet ühtsel turul ning luua turvalisem ja avatum digitaalne ruum kõigile osapooltele. Tarbija jaoks internetiostude tegemine lihtsamaks, selgemaks ja ohutumaks, olenemata asukohast. Ja tagada ettevõtetele võrdsed võimalused.
Kui mõelda positiivselt, siis on muutused vajalikud selleks, et sinu võimalused kasvada oleksid avaramad.
Juulist jõustuvad uued käibemaksu reeglid kaupade ja teenuste veebimüügile.
Selle kohta kirjutasime eraldi artikli. Eelmisel aastal jõustusid EL-is uus makseteenuste direktiiv (avatud pangandus) ja uued piiriüleste pakiveoteenuste eeskirjad ja tarbijakaitse-eeskirjad. Hetkel on aktuaalsed ostja turvalisema autentimise nõue ja Brexit. Mida pead teadma?
Miks neid muutusi on vaja?
Ostja turvalisema autentimise nõue
Kuna piiriüleste tehingute kasv jätkub lumepallina, on autentimisprotsess muutunud palju keerulisemaks. Alates 01.01.2021 ei saa e-ostelda ainult krediitkaardi andmeid sisestades. Eestis oli pangalink juba ennegi populaarne, aga määrus muudab internetipanga maksed palju laiemalt kättesaadavaks makseviisiks ka mujal.
Positiivne on see, et üks standardiseeritud makseviis kogu Euroopas võib olla ambitsioonikate jaoks tugev ekspordi kasvu mootor. Veebipanga maksetega peaks kaupmehele ka rohkem raha kätte jääma. Avatud panga kaudu tehtavatel maksetel võivad olla tehingu kohta oluliselt madalamad kulud kui kaardimaksetel, alla 1%. Kaardi- ja rahakotipõhiste maksete tasud ulatuvad tavaliselt 3% -ni tehingust. Kiirmaksevõimalus võib aidata kaupmeestel parandada ka rahavoogusid ning vähendada pettuste ja tühistuste riski.
Üldpildis on maksete valdkonnas kaupmehe elu läinud aina keerulisemaks ja mitmetahulisemaks.
Ühelt poolt tuleb reageerida tarbijate kasvavale nõudlusele mugavuse ja valikute järele. Seda hästi tehes on võimalik kasvatada kliendi lojaalsust ja võita uusi kliente. Teisalt tuleb sellega palju tööd juurde. Tuleb jälgida vastavust erinevatele määrustele, kaardisüsteemi standarditele ja panustada pettusevastasesse võitlusse, integreerida ja hallata mitmeid sisse logimise võimalusi, makseteenuse pakkujaid, meetodeid ja valuutasid.
Avatud pangandus
Uue EL makseteenuste direktiiviga avati 2019. septembris makseteenuste turg, mille eesmärk on suurendada konkurentsi ja avardada nii era- kui ka äriklientide võimalusi.
Ehkki avatud panganduse kontseptsioon on juba paar aastat vana, pole see oma lubadust veel tänaseks täitnud. Täna on veel suhteliselt raske leida valikuid soodustavat, aga ka tehniliselt ja majanduslikult tõhusat lahendust.
Tarkvarasüsteemid pole paraku lihtsalt piisavalt paindlikud, koostalitlusvõimelised või intelligentsed, et e-kaubanduse kasvuga sammu pidada. Loodetavasti loovad järgnevad muudatused keskkonna, kus see valdkond ka reaalselt kiirelt arenema hakkab.
Rahvusvaheline tarne – lootust on, et läheb lihtsamaks ja odavamaks
Probleem – Piiriüleste pakisaadetiste hinnad on keskmiselt 3–5 korda kõrgemad kui kohalikud kättetoimetamise hinnad. 62% ettevõtetest, kes soovivad veebis müüa, peavad probleemiks kõrgeid tarnekulusid. See on oluline takistus piiriülese e-kaubanduse arengus.
Piiriüleste pakiveoteenuste määruse eesmärk on suurendada riiklike tariifide läbipaistvust, ohjata piiriüleste pakiveoteenuste tariife ja suurendada pakiveoteenuste regulatiivset järelevalvet.
Uute reeglite kohaselt ei ole tarnehindadel ülempiiri, kuid ettevõtted peavad nüüd oma hinnad selgelt avaldama, et tarbija saaks neid hõlpsalt võrrelda.
Mingil hetkel ehk saab kohe poes infot erinevate võimaluste ja makstavate tasude kohta, aga mitte veel niipea.
Esialgu saavad tarbijad pakkide kohaletoimetamise hindadega tutvuda ka spetsiaalsel Euroopa Komisjoni veebilehel.
Tarbija õiguste kaitse
Probleeme selles valdkonnas jagub: ebaausad kauplemisvõtted, ebaõiglased hinnad, garantii, toodete ohutus, petuskeemid, asukohapõhine tõkestamine (geoblokeerimine)
Peamised ja juba varem kehtinud tarbija õigustega seotud reeglid saad üle vaadata näiteks E-Kaubanduse Liidu blogist.
2020. lisandus neile tarbijakaitseasutuste koostöömäärus, mille eesmärk on
tarbijate ja nende põhiõiguste tõhusam kaitse veebis, ostu-müügiplatvormide muutmine läbipaistvamaks ja tõhusama vastutuse raamistiku loomine
- Alates 2020 jaanuarist on tarbijakaitseasutustel lihtsam turult eemaldada e-poode, veebilehti või sotsiaalmeediakontosid, mille puhul on tuvastatud petuskeeme.
- Muudeti seaduslikuks infopäringute tegemine internetiteenuse pakkujatelt või pankadelt, et tuvastada petturitest veebikaupmeeste isikuid.
- Ostu-müügiportaalid ja turuplatsid pidid hakkama selgemalt eristama kaupmehi ja eraisikuid, et tarbijad oleks teadlikud oma õigustest, kui midagi valesti läheb.
Kui müüja on eraisik, ei kehti kaubale või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused (pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jne) ning eraisikult ostes ei saa Sa pöörduda probleemide korral tarbijakaitseameti poole;
- Platvormi otsingus peab selgelt välja tooma, kui kaupleja on maksnud parema nähtavuse eest.
- Samuti peab portaal selgelt teavitama peamistest parameetritest, mis määravad tulemuste paremusjärjestuse.
Kasu? Nüüd on riikide ametiasutustel suuremad volitused eiramiste avastamiseks ja petturitest kauplejate suhtes kiirete meetmete võtmiseks.
NÄIDE: Tellimuspüünised
Tarbijale pakutakse tasuta prooviperioodi (nt tutvumisveebisaidil) või pakutakse liitumisel tasuta kallist telefoni.
Kui tarbijad annavad sellistele pakkumistele juurdepääsu saamiseks oma krediitkaardi andmed, saavad nad hiljem liiga sageli teada, et liikmemaks läheb maha iga kuu, ilma et nad oleks selleks teadlikult nõusolekut andnud.
Varem olid asutused sellistes olukordades jõuetumad, isegi kui said korduvalt kaebusi. Nüüd saavad nad kauplejaga ühendust võtta, selgitada neile taganemisõigusi ning peatada soovimatud tellimused.
Kui riiklikud tarbijakaitseasutused teevad ELi tasandil koostööd, säästavad nad maksumaksjate raha.
Brexit
Lõppes Suurbritannia EList eraldumise üleminekuperiood. Eesti tarbijale tähendab see seda, et 1. jaanuarist lisandub UK-st tellitud üle 22-eurostele postipakkidele käibemaks ning üle 150-eurostele postipakkidele ka tollimaks, mille maksumäär sõltub konkreetsest kaubast. Kaupade saatmisel Eestist Ühendkuningriiki tuleb kaup tollis deklareerida, kui selle väärtus ületab 1000 eurot.
Loe kaupmeest puudutavat infot lähemalt E-kaubandusliidu blogist.
Kokkuvõte
Ühest küljest lisavad muutused tööd ja halduskoormust. Teisest küljest loovad võimalused kasvamiseks nii siseturul kui piiriüleselt.
Acty meeskond igatahes on muutusteks ja võimaluste ära kasutamiseks valmis.
Kui oled ambitsioonikas kaupmees, kes soovib võita rohkem kliente ja pakkuda neile väärtust loovaid lahendusi, jätkame hea meelega vestlust juba dialoogina.