fbpx

Mis on headless e-kaubandus ja kuidas see sulle kasulik saab olla?

Kas oled mõnda e-poodi külastades kogenud, et selle laadimiskiirus ja kasutuskogemus on sarnane kiirelt toimivale mobiilirakendusele? Siis tõenäoliselt oled külastanud headless arhitektuuril loodud e-poodi.

Headless Commerce on märksõnana turul kanda kinnitanud juba mõni aeg tagasi kuid täna on sellest aina enam saamas valdkonna standard. Ja üsna tõenäoliselt on tulevikus keeruline leida tarkvara millel puuduks kohandatud headless front-end.

Sõna “headless” ehk “peata! viitab süsteemi arhitektuurile, kus front-end (see, mida kliendid näevad) on eraldatud back-end-ist (see, mis haldab toodete andmeid, tellimusi, klientide teavet jne), ning kahe poole omavaheline suhtlus toimub üle API protokolli.

Headless vastandiks on monoliit arhitektuur kus siis vastupidiselt on front-end ja back-end omavahel tihedalt seotud.

Proovime artiklis anda ülevaate, mida on sinul võita headless lahendusest ja mis on selle rakendamise negatiivsed aspektid?

Miks peaks e-pood headless arhitektuuri kasutama?

Lehe laadimiskiirus ja koormustaluvus

Korralikult loodud headless arhitektuur vähendab oluliselt lehe laadimiskiirust ning muudab kasutuskogemuse sujuvaks. Edasi tuleb minna õige pisut tehniliseks, et selgitada kuidas headless seda tagab (hold on here :).
Kuna front-end ehk siis kliendivaate kuvamiseks kasutaja brauseris ei ole vaja käivitada tervet back-end süsteemi, siis suudabki brauser kasutajale lehe elemendid kuvada kiiremini ja pärida back-endist ainult see info, mis parasjagu kasutaja vaatevälja mahub. Ning lehel navigeerudes ei käivitata samuti kogu süsteemi iga kord kui lehekülastaja kuhugi klikib, vaid päritakse serverist ainult see info, mida kasutaja küsis. Kokkuvõtvalt lahendatakse osa äriloogikast kasutaja brauseris ilma serveti koormamata.

Lisaks võimaldab headless lähenemine arendajatel kasutada kaasaegseid front-end tehnoloogiaid ja raamistikke, nagu näiteks ReactJS või VueJS, mis teevad enamuse tööst ära kasutaja browseris, mitte serveri poolel ja sellest tulenevalt tundubki kasutajale lehel liikumine kiire ja sujuvamana, kuna serveri ressurssi kasutatakse vähem.

Paindlikkus ja kohandamine

Headless arhitektuur annab arendajatele suurema vabaduse luua ja muuta kasutajaliidese välimust ja funktsionaalsust ilma, et peaks iga kord tegema muudatusi ka back-endis. See tähendab omakorda, et e-poed saavad luua väga täpselt kujundatud ja kohandatud kliendikogemust, mis eristub konkurentidest ja vastab täpsemalt brändi vajadustele ning loomulikult ka klientide ootustele. E-poe välimust on võimalik kiiresti kohendada, ilma et see häiriks tooteandmete, tellimuste haldamist või muid back-end funktsioone.

Selline paindlikkus tähendab, et igasugune eksperimenteerimine müüginumbrite ja kliendikogemuse parendamiseks, muutub palju lihtsamaks.

Muudatuste kiirus ja innovatsioon

Teadagi on turundustiimil ühtelugu lennukaid ideid, mida sooviti ellu viia juba eile.
Just siin on üks headless arhitektuuri suuri plusse. Front-endis saab muudatusi sisse viia kiiresti ja sealjuures on madalam risk, et kiirete uuendustega midagi backendis katki läheb.

Ning kuna muudatuste tegemine on kiirem siis on ka muudatustesse tehtav investeering tihti madalam ja võimaldab seeläbi soodsamalt ja riskivabamalt eksperimeteerida kas siis kasutuskogemuse parendamiseks või konversioonimäära tõstmiseks (Muidugi on investeeringu suurus tinglik ja oleneb konkreetsest muudatusest)

Ühilduvus

Sisuliselt annab headless arhitektuur võimaluse sisuda e-poe back-end külge nii palju erinevaid front-end (kliendi vaadet) kui soovid või koormus lubab.
Näiteks saad kohandada iga sihtgrupi jaoks neile kohandatud loodud kasutajaliidese. Ja mis veel põnevam, headless abil võib e-pood võib olla samaaegselt kättesaadav veebisaidina, mobiilirakendusena, kassas või iseteeninduskioskis, sotsiaalmeedia platvormidel, IoT seadmetes jne.

Selline paindlikkus võimaldab e-poodidel jõuda oma klientideni erinevatel platvormidel ilma, et oleks vaja arendada ja hallata eraldi back-end süsteeme iga kanali jaoks. See tähendab, et teie e-poe sisu, tooteinfo, hinnad ja kampaaniad jäävad järjepidevaks kõikides kanalites, pakkudes klientidele ühtlast ja sujuvat ostukogemust olenemata nende valitud ostukanalist.

Skaleeritavus

Headless arhitektuuri toob kaasa märkimisväärse skaleeritavuse eelise, kuna võimaldab süsteemi ressursse paindlikult kohandada ja eraldada front-end ning back-end jaoks eraldi serveriressursid. Samuti muutub lihtsamaks koormust mitte taluvate rakenduste väljavahetamine ja asendamine.

Aga veel olulisem eelis tekib sellest, et muudab kordades lihtsamaks uute tehnoloogiate kasutusele võtmise ja integreerimise ilma, et tekiks vajadus olemasolevat süsteemi täielikult ümber ehitada, mis omakorda toetab kiiremat ja paindlikumat skaleerimist vastavalt ettevõtte kasvule ja arengule. Näiteks võib uue turu või müügikanali lisamine nõuda ainult uue front-end lahenduse loomist, mis suhtleb olemasoleva back-endiga, vähendades nii laienemise aega ja kulusid.

Kellele sobib headless e-kaubandus kõige paremini?

Kõik ei sobi kõigile ja nii on ka headless arhitektuuriga.
Aga kindlasti peaksid selle rakendamise võimalustele mõtlema ettevõtted kelle jaoks on järgmised märksõnad olulised:

  • Omnichannel – suhtled oma klientidega ja viid läbi transaktsioone mitmetes kanalites.
  • Väga tugev ja unikaalne brändi keel – auditooriumiga suhtlemise viis ja keel on unikaalsed ning soovid seda tugevalt väljendada kõigis kanalites. Tunned, et brändi tugevuse jaoks on oluline luua positiivselt meeldejäävaid kogemusi.
  • Kui juba 0.1% konversioonimäära kasvu mõjutab kasumi või käibenumbrit absoluutarvudes oluliselt.
  • Tahad palju eksperimenteerida ja katsetada – uuenduste ja muudatuste sisseviimine on sinu jaoks igapäevaselt olulised. Nagu ka nende elluviimise kiirus.

Kes ja millal EI PEAKS headless arhitektuuri rakendama?

Kogu selle eelneva ilusa kirjelduse juures on siiski ka miinuspool ja headless lahendused võivad endaga kaasa tuua suurema esialgse arenduskulu. Samuti võib headless süsteemi kasutuselevõtt pikendada turule jõudmise aega.
Headless arhitektuuri kasuks otsustamine sõltub mitmest tegurist, sealhulgas ettevõtte suurusest, tehnilisest oskusteabest ja konkreetsetest ärieesmärkidest. Kuigi see pakub palju eeliseid, nagu paindlikkus, skaleeritavus ja parem jõudlus, on olukordi, kus traditsiooniline või monoliitne lähenemine võib olla sobivam.

Ja kuigi artiklis toodud põhjendused headless arhitektuuri eelistest peavad paika, siis on teatud olukorrad, millal ei ole mõistlik seda teed minna.

Piiratud ressursid ja eelarve

Väikeettevõtted või alustavad ettevõtted, kellel on piiratud arenduseelarve ja vähe tehnilist oskusteavet, võivad leida, et headless arhitektuuri esialgne seadistamine ja hooldus nõuavad rohkem investeeringuid, kui nad saavad endale lubada. Monoliitsed platvormid pakuvad tihti vähem keerukaid, kõikehõlmavaid lahendusi, mis vajavad vähem kohandamist.

Standardsete Funktsioonide Vajadus:

Kui sinu ootused e-poe funktsionaalusele ja visuaalile ning kasutatavusele on suhteliselt standartsed ja ei vaja kohandatud kasutajaliideseid ega erilisi integratsioone, võib monoliitne platvorm olla piisav ja kuluefektiivsem. Traditsioonilised platvormid nagu WooCommerce, Magento või ka SaaS teenusel Shopify pakuvad out-of-the-box piisavalt funktsionaalsust, et soodsalt ja kiiresti alustada müügiga veebis.

Tehnilise toe ja hoolduse piirangud:

Tegelikult on ka see teema sõltuvusest arenduseelarvest. Ehk kui ettevõte ei saa lubada investeerida pidevale tehnilisele toe ja arendajate meeskonna olemasolule, kes suudaksid headless süsteemi jooksvalt hooldada ja optimeerida, võib süsteemi haldamine muutuda keerukaks.

Kiire turule tulemise vajadus

Kui eesmärk on tulla turule võimalikult kiiresti siis võib headless lahenduse juurutamine osutuda ebasobivaks, kuna viimane nõuab juurutamiseks rohkem aega kui traditsioonilised monoliitselt arhitektuuril platvormid.

Sa ei näe vajadust eristuvaks kasutajakogemuseks

Ettevõtted kellel on tugev konkurentsieelis näiteks kauba enda või hinna näel ning kes seetõttu ei näe vajadust pakkuda oma klientidele optimeeritud kasutajakogemust, võivad endale lubada traditsiooniliste platvormide poolt pakutavat funktsionaalsust.

Headless e-kaubanduse jaoks kohandatud e-poe platvormid

Kuigi sisuliselt on võimalik headless arhitektuuri rakendada ükskõik millisel platvormil millel on olemas korralik API ja ka API laiendamise võimalused, siis siin on lühike nimekiri e-poe platvormidest, millel on hea headless valmidus:

Siin täiendavalt ka mõned puhtalt headless front-end lahendused, mida ei saa küll kasutada eraldiseisva ja täisfunktsionaalse e-poe lahendusena ja mis vajab sidumist mõne e-poe backendiga:

Kokkuvõtteks

Headless e-kaubandus võib olla võimas tööriist ettevõtetele, kes soovivad oma e-poodidele pakkuda kohandatud ja eristuvat ja suurepärast kliendikogemust. Kuigi sellel lähenemisel on palju eeliseid, tuleb enne selle kasutuselevõttu arvestada ka potentsiaalsete väljakutsetega, näiteks kõrgemate arenduskulude ja keerukusega. Siiski võib õige planeerimise ja strateegiaga headless e-kaubanduse lahendus pakkuda e-poodidele märkimisväärset konkurentsieelist.

Siiski on pikem trend siiski suunatud headless arhitektuuri laiemale kasutamisele mitte ainult e-kaubanduses vaid üldse infosüsteemide loomisel.

Liitu Uudiskirjaga!

Ole kursisi viimaste trendide ja edulugudega,
et koguda inspiratsiooni ja ideid e-poe müügi tõstmiseks,
kliendikogemuse parendamiseks ja potsesside efektiivistamiseks.