Digiligipääsetavus e-kaubanduses: kas lihtsalt tüütud reeglid või müügi edendamine?

Tehisintellekt

Digitaalne ligipääsetavus on muutunud üha olulisemaks eelkõige e-kaubanduses, kus kõik kasutajad peaksid saama võrdsed võimalused toodete ja teenuste kasutamiseks. Kui digitaalset ligipääsetavust ei parandata, jääb suur hulk inimesi, sealhulgas ligikaudu 48 000 puudega inimest vanuses 0-62 ja umbes 317 000 eakat vanuses 63+, ilma vajaliku infota (E-kaubanduse liidu hommikuvebinar ligipääsetavusest, 06.06.2024). Alates 28. juunist 2025 tuleb e-kaubanduses järgida kohustuslikke ligipääsetavusnõudeid, mis tulenevad Euroopa ligipääsetavuse direktiivist. See postitus annab ülevaate peamistest nõuetest ja praktilistest sammudest, mida e-kaubanduse spetsialistid saavad astuda, et tagada oma veebipoodide ligipääsetavus.

Mis on digiligipääsetavus?

Digiligipääsetavus tähendab, et veebilehed ja digitaalsed teenused on kasutatavad kõigile, sealhulgas inimestele, kes on nägemis-, kuulmis-, füüsilised, kõne-, tunnetuslikud, keele-, õppimis- ja neuroloogilised puudega. Ligipääsetavus võimaldab kõigil kasutajatel võrdselt suhelda ja kasutada digitaalseid teenuseid ilma takistusteta.

Ligipääsetavuse eesmärgid ja põhimõtted on määratletud WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) standardites, mis aitavad arendajatel ja disaineritel luua ligipääsetavat sisu.

Õiguslik raamistik

Euroopa ligipääsetavuse direktiiv võeti vastu 17. aprillil 2019 ning selle eesmärk on ühtlustada ligipääsetavusnõuded toodetele ja teenustele kogu Euroopa Liidus. Eesti võttis direktiivi üle 28. juuniks 2022 ning nõuded peavad olema rakendatud alates 28. juunist 2025. Eestis reguleerib ligipääsetavust toodete ja teenuste ligipääsetavuse seadus (edaspidi LPS), mis määratleb, millised teenused ja tooted peavad vastama ligipääsetavusnõuetele.

E-kaubanduse eripärad digiligipääsetavuses

E-kaubandus on hõlmatud LPS-i kohaldamisalasse § 2 lõike 3 punktiga 1 ja on defineeritud § 2 lõike 5 punktis 1. E-kaubanduse teenus on vahemaa tagant osutatav teenus, mida pakutakse veebilehtede ja mobiilseadmete kaudu elektroonilisel teel tarbija isiklikul taotlusel eesmärgiga sõlmida tarbijaleping.

Olulised ligipääsetavusnõuded e-kaubanduses:

  • Müüdava toote ja teenuse ligipääsetavuse teave: Teenuse osutamisel esitatav teave peab sisaldama teavet müüdava toote ja teenuse ligipääsetavuse kohta, kui vastutav ettevõtja on eelnevalt selle teabe müüjale kättesaadavaks teinud.
  • Autentimis- ja makseviisid ning turvalisus: Teenuse osana pakutavad autentimis- ja makseviisid peavad olema vastavuses nelja digiligipääsetavuse märksõnaga (tajutavus, kasutatavus, arusaadavus ja töökindlus).
  • Autentimismeetodid: Teenuse osutamisel pakutav autentimismeetod, elektrooniline allkiri ja makseteenus peavad olema vastavuses nelja digiligipääsetavuse märksõnaga.

Kuidas rakendada digiligipääsetavusnõudeid oma e-poes

Praktilised juhised e-kaubanduse spetsialistidele:

  • Kaardista oma veebilehe ligipääsetavuse hetkeseis toetudes Euroopa WCAG juhisele, et oleks võimalik võrrelda, mida oled juba teinud oma lehe ligipääsetavamaks muutmisel.
  • Veebilehe sisu koostamisel ligipääsetaval kujul kasutage WCAG juhiseid, et tagada veebilehe tekstide, piltide ja videote ligipääsetavus. Mõned näited: 
    • Lisage piltidele alt-tekstid ehk tekstkirjeldused, et nägemispuudega kasutajad saaksid ekraanilugeja abil sisu tarbida. 
    • Suurema kontrastsuse tagamine, et vaegnägijad paremini sisu tarbida;
    • Veebilehe sisu on üheselt mõistetav, et nägemispuudega kasutajatel oleks võimalik navigeerida pealkirjade või sisulehtede vahel.
    • Videomaterjalide olemasolu korral tuleks lisada subtiitrid.
    • Samuti veebilehel tuleks kasutada järjepidevalt samu sõnu või selget ja loogilist struktuuri, et vaimse mahajäämusega inimesed saaksid teabest paremini aru.
  • Ligipääsetavuse testimine võiks toimuda nii, et korraldate  ligipääsetavuse teste ja kogute kasutajatelt tagasisidet. See aitab tuvastada ja parandada ligipääsetavusega seotud puuduseid.
  • Kasutage spetsiaalseid tööriistu ja platvorme, mis aitavad veebilehtede ligipääsetavust hinnata ja parandada. 
    • Näiteks WAVE (Web Accessibility Evaluation Tool) või Axe Accessibility Checker.
    • Saate kasutada ka tasuta ekraanilugeja tarkvara testmisel näiteks VoiceOver (OS X, tasuta, sisseehitatud) või NVDA (Windows, tasuta) http://www.nvaccess.org/download/
  • Tagage, et kõik autentimis- ja maksevõimalused oleksid ligipääsetavad kõigile kasutajatele, sealhulgas puuetega inimestele.

    Erinevad info lugemise viisid

    Digitaalse sisu ligipääsetavuse tagamine eeldab mitmekesisust erinevates info lugemise viisides. Veebilehe kasutusjuhisel, mis on kättesaadav aadressil ttja.ee/kasutusjuhis, on välja toodud mitmed olulised viisid, kuidas tagada, et veebileht oleks ligipääsetav kõigile. Näiteks:

    • Teksti suuruse reguleerimine: Kasutajatel peaks olema võimalus reguleerida teksti suurust vastavalt oma eelistustele, võimaldades sellega paremat loetavust nii suuremaid kui ka väiksemaid fondisuurusi eelistavatele kasutajatele.
    • Kontrastsuse kohandamine: Kindlustamaks, et tekst oleks selgelt eristatav taustast, peaks veebileht võimaldama kontrastsuse reguleerimist. See aitab nägemispuudega kasutajatel paremini eristada teksti ning muudab sisu üldiselt kergemini loetavaks.
    • Kohandatud tekst-to-speech funktsioon: Kasutajatel, kellel on raskusi teksti lugemisega või on nägemispuudega, peaks olema võimalus kasutada teksti ettelugemise funktsiooni. See võimaldab tekstil muutuda heliks, mis on kasutajatele mugav ja ligipääsetav.
    • Navigeerimise lihtsustamine: Veebilehe navigeerimine peaks olema intuitiivne ja kasutajasõbralik, võimaldades kõigil kasutajatel leida vajalikku teavet kiiresti ja hõlpsalt, ka neil, kes kasutavad selleks vaid klaviatuuri

    Need näited demonstreerivad, kuidas mitmekesised lugemisvõimalused aitavad tagada veebilehe ligipääsetavust erinevatele kasutajagruppidele, sealhulgas neile, kellel võivad olla erinevad funktsionaalsed või sensoriaalsed väljakutsed.

    Mikroettevõtjate erandid ligipääsetavusnõuetes

    Mikroettevõtjatele kehtivad teatud erandid seoses ligipääsetavusnõuete rakendamisega. Näiteks ei kohaldu LPS teenust osutavatele mikroettevõtjatele, milleks on ettevõtjad, kellel on alla kümne töötaja ning kelle aastakäive või aastane bilansimaht ei ületa samaaegselt kahte miljonit eurot (LPS § 2 lõige 11; LPS § 3 lõige 4). See tähendab, et väiksemad ettevõtted võivad olla vabastatud teatud ligipääsetavusnõuete täitmisest, kuid siiski on soovitatav jälgida ligipääsetavuse parandamise parimaid tavasid, et tagada võimalikult lai kasutatavus oma veebipoodides.

    Kokkuvõte

    Digiligipääsetavus on oluline, et tagada kõigile võrdsed võimalused e-kaubanduse teenuste kasutamisel. Euroopa ligipääsetavuse direktiiv ja Eesti seadusandlus seavad konkreetsed nõuded, mida tuleb järgida. E-kaubanduse spetsialistidel on võimalik astuda mitmeid praktilisi samme, et nende veebilehed ja teenused oleksid ligipääsetavad kõigile kasutajatele. Alustage oma e-poe ligipääsetavuse parandamist juba täna, et olla valmis 2025. aasta juuniks.

    Kasutatud materjal

    TTJA juhend Teenuste ligipääsetavusnõuded

    Riigi Teataja

    Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti koduleht

    Euroopa digiligipääsetavuse standard EN 301 549 (WCAG)

    Liitu Uudiskirjaga!

    Ole kursisi viimaste trendide ja edulugudega,
    et koguda inspiratsiooni ja ideid e-poe müügi tõstmiseks,
    kliendikogemuse parendamiseks ja potsesside efektiivistamiseks.