Oluline on kaardistada oma eesmärgid, panustada e-poe arengusse piisavalt aega ja kompetentsi ning kaasata õige partner oma ootusi ellu viima. Kuidas luua edukat e-äri.
Väikese e-poe võib tõesti avada 1-2 tunniga, kasutades näiteks SaaS pilveteenuseid. Kuid olenevalt eesmärkidest, võimalusest ja ärimudelist võib olla vajadus investeerida kümneid tuhandeid pelgalt tarkvarasse.
Ära alusta e-poe loomist platvormi valikust
Esmalt mõtle läbi oma ärimudel, milline on sinu äri keerukus või unikaalsus, kas ärimudel eeldab ka veebis tavapärasest täiesti erinevat lähenemist või sarnaneb see pigem tavalistele e-kaubanduse ärimudelitele. Näiteks on täiesti erinevad nõuded laovaruga jae- ja hulgimüügi tarkvarale (B2C+B2B) versus bränditootega tegelemisel mõnes kitsas nišis, kus kogu tootmine ja füüsiline distributsioon korraldatakse hankepartnerite poolt. Edasi tuleks mõelda, millises arengufaasis on ettevõte ning kas ollakse turuliider, innovaator või järelejooksja, sest ka sellest sõltub, millised on klientide ootused sinu ettevõtte e-kanalitele ning ettevõtte võimekus neile ootustele vastata.
Mingil juhul ei tohi alahinnata e-poe kliendikogemust ja kasutatavust, sest kliendid on laisad ja valivad ning armastavad ennast. Kui sa ei paku neile suurepärast või vähemalt head kliendikogemust ja kasutusmugavust, viivad nad oma raha mujale.
Klient ootab head ostukogemust, kaasatust, mugavust, kiirust ja selgust
• Kas füüsilise toote teekond tarbijani algab oma laost või tarnija laost ning kui kaua see aega võtab? Kas e-poe infosüsteem peab toetama logistilist ahelat, näiteks toodete vaheladu tellimuste komplekteerimiseks?
• Millised on võtmetähtsusega puutepunktid tarneahelas nii e-poe töötajatel kui ka klientidel? Sellest oleneb, millises osas peaks e-poe tehniline platvorm protsesse toetama.
• Mõtle hoolega läbi oma hinnastamispoliitika. Kui tihti ja millise keerukusega saavad olema erinevad hinnakampaaniad? Kas toodete hinnad peavad olema personaliseeritavad kliendipõhiselt, kliendigrupiti või baseeruma hoopis mingitel sündmustel nagu sünnipäev, ostude kogusumma perioodis vms?
• Milline on sinu kliendi teekond sinu äriga kokku puutudes, võttes arvesse kõiki puutepunkte sellel teekonnal alates e-poest ja reklaamikanalitest kuni klienditoeni? Proovi kujundada ideaalne teekond teadlikkusse loomisest (näiteks läbi online’i reklaami) kuni ostuni ja pärast seda. Ja mõtle, millistes puutepunktides on vajalik tarkvara tugi.
• Proovi läbi mõtelda, kuidas võiksid/peaksid tarneahela erinevad komponendid olema omavahel liidestatud, tagamaks info automaatse liikumise ning talletamise, et saaksid vähendada käsitööd ning teha kogutud info põhjal informeeritud juhtimisotsuseid.
Milline platvorm sobib minu poele?
Kuna e-kaubandusega alustavate ettevõtete olukorrad võivad olla väga erinevad, siis ilma ettevõttega lähemalt tutvumata on kahjuks keeruline anda platvormi valikuks täpseid soovitusi. Näiteks kui plaanid hakata müüma viite toodet ühele turule, on nõudmised platvormi osas teistsugused kui ettevõttel, mis müüb tooteid viies värvitoonis ja kuues suuruses neljale erinevale turule. Selleks peab oskama prognoosida, kui palju tuleb külastuvust, kas plaanis on kiirsoodustusi ja välkkampaaniad ning milline koormus võib nendega kaasneda.
Mis teeb e-poe edukaks?
Aina olulisemaks muutub kliendikogemuse personaliseerimine ja automatiseeritud turundustööriistade kasutamine, mis aitavad hoida klienti sinu inforingis, ennetada kliendi soove ning pakkuda ühtlustatud kliendikogemust läbi kõigi kanalite. See omakorda muudab ootusi ka e-kaubanduse platvormidele ning väga olulisele kohale tõusevad PIM (tooteinfo rikastamine) platvormid, mis suurel määral hõlbustavad toodete müümist erinevates kanalites ning traditsiooniline e-pood taandub lihtsalt üheks mitmest müügikanalist.
Suuremaid e-kaupmehi sunnib ka üha süvenev konkurents e-kaubanduses mõtlema rohkem kogu tarneahela automatiseerimise peale ning kasutama aina rohkem ennustavat analüütikat tarneahela planeerimisel. Kui fantaseerida siis ilmselt ei ole kaugel aeg, kui tekivad täisautomatiseeritud e-kaubanduse ärid, milles kaupmees on pigem monitoorija rollis ning kus kasutatakse nii 3D printereid kui ka „last mile” pakiroboteid. Kuid selleks peab vastav taristu veel mõnda aega arenema.