Mõnikord ei mõisteta täpselt, millist kasu digimuudatused ja e-kanalid võiksid tuua. Teinekord ollakse liialt kinni senises süsteemis, millest kardetakse lahti lasta. Vahel ka lihtsalt ei teata, kust alustada.
Loe allpool pikemalt, kas digitaliseerimine on vaid moodne sõnakõlks või tegelik ettevõtte kasvumootor.
Arutles eÄri strateeg Aldar Reinberk, vestles Tiina Nuum.
Mugavus ja digitaalsus pole enam lisaboonused. Nii kliendid kui ka töötajad soovivad, et neile vajalik info oleks hõlpsalt kättesaadav ning toimingud kiired ja mugavad.
Enamiku ettevõtete jaoks tähendab digitransformatsioon uute tehnoloogiate kasutuselevõttu. Acty e-kaubanduse ja digimuutuste strateeg Aldar Reinberk leidis, et mõista digitaliseerimist või innovatsiooni ainult tänapäevaste tehnoloogiatena ei ole päris õige. „Kuna IT-turg on keeruline, kus on segunenud vanemad ja uuemad tehnoloogiad, siis on digimuutusi planeerides väga oluline arvestada ka tehnoloogiate ja rakendusalade omavahelisi koostoimeid. Innovatsioon ei ole alati uusim tehnoloogia, uusim vidin, uusim metoodika, vaid muutuse integreerimine olemasolevasse keskkonda selliselt, et see loob lisaväärtust ja uusi võimalusi ettevõtte jaoks,“ rõhutas Reinberk. „Me oskame oma kogemuse põhjal näha potentsiaali, mida digitaalsete lahenduste abil ära kasutada. Osa neist on varasemate lahenduste mugandused, aga mõnikord tuleb ka täiesti puhtalt lehelt looma hakata,“ lisas Reinberk.
Organisatsiooni valmisolekust oleneb palju
Digimuutuste strateeg aitab ettevõttel sihipäraselt kaardistada oma protsesse ja toetada neid uuenduste elluviimisel lisandväärtust looval viisil. Samal ajal peab organisatsioonis ka muutusi juhtima. Tehniline ja organisatsiooniline arusaam muutusest ning nende juurutamise, kommunikatsiooni- ja väljaõppetegevused peavad optimaalselt kokku mängima.
Digitaalsete lahenduste loomisel on väga tähtis mõtestada selle vajalikkust ettevõtte seisukohalt – see peab tooma reaalset väärtust, parendama või lihtsustama protsesse. Näitena toob Reinberk projekti koostöös Eesti Evangeelse Luterliku Kirikuga (EELK).
„Meil oli hea koostöö EELK-ga, kellele tegime raportite halduse infosüsteemi. Peamine ülesanne oli lihtsustada aruannetest päringute tegemist ja vajaliku informatsiooni väljavõtmist. Teine ülesanne oli võimaldada infole ligipääs eri kasutajate puhul, kes saaksid süsteemist endale vajalikke päringuid teha endale sobival ajal,“ kirjeldas Reinberk.
Acty loodud raportite halduse infosüsteemis on administraatoritel võimalik eelnevalt luua raportite struktuur ning seejärel saavad kogudused ja praostkonnad esitada veebis aruandeid, selleks on struktureeritud vormid. Uuendatud süsteemis on võimalik koostada küsimustikke ja eri organisatsioonide antud vastused kajastuvad statistikas. Lisaks loodi funktsionaalsusi, mis on lihtsustanud tööprotsesse. Kokkuvõttes toetab raportite halduse infosüsteem EELK pidevat arendustegevust ning protsesside parendamist ja lihtsustamist.
EELK asekantsler Ülle Keel rõhutab: „Meile on tähtis pidevalt lahendusi leida, kuidas protsesse automatiseerida, halduskoormust vähendada ning tööprotsesse lihtsamaks ja mugavamaks muuta. Kõik see annab aega juurde ja muudab töö lihtsamaks.”
Digitoodete arendus on muutunud kiiremaks ja soodsamaks
„Alati ei pea tegema innovatsiooni suure revolutsioonina ja suuri riske võttes. Meie kogemus näitab, et enamik investeeringuid tasub ära vaid mõne kuuga. Tehnoloogiad on muutunud oluliselt kättesaadavamaks, praegu saab sama raha eest märksa rohkem kui mõni aasta tagasi,“ ütles Aldar Reinberk.
Olgu tegemist infosüsteemi, veebilehe, POS-tarkvara või mobiilirakendusega – MVP ehk minimaalse elujõulise toote ehitamine on kiire ja paindlik ning võib pakkuda suurt konkurentsieelist. Tänu PWA (Progressive Web Application) tehnoloogiale on mobiiliäppide loomine muutunud võrreldes native-mobiilirakendusega märksa kiiremaks ja seeläbi ka soodsamaks.
Ehitusseadmete ja tööriistade rentija Ramirent soovis luua digitaalse lahenduse, mis säästaks platsitöötajate tööaega ja parendaks kiirema teeninduse abil kliendikogemust. „Ramirendi puhul kasutasimegi PWA tehnoloogiat ja lõime mobiilirakenduse, mille abil saab platsitöötaja QR-koodi skaneerides vaadata infot rendiseadme kohta, leida kliendi info süsteemist ja sõlmida rendilepingu. Neile tegime ka ärikliendi tellimuskeskkonna, kus saab sõlmida kliendilepinguid ja rendilepinguid, esitada renditellimusi ja hallata kasutajaid,“ rääkis Aldar Reinberk.
QR-kood ei ole eilne päev
Koroonaviiruse tõttu on QR-koodid muutunud eriti populaarseks, kuna aitavad tagada kontaktivaba lahenduse. Neid saab kasutada näiteks läbipääsusüsteemides uksekaardi asemel või mitmesugustes maksesüsteemides. „Aastal 2019 aitasime Tallinna lennujaamal viia äriklassi lounge’i ja julgestuskontrolli ekspressvärava ostuprotsessid veebikeskkonda. Tegime veebi piletiostu lahenduse ja API liidestuse, mis loob QR-koodi, millega saab turvaväravatest läbi,“ tõi Acty juht veel ühe näite.
Kaubanduse trendid: B2B e-poed
B2B-kaubanduse digitaliseerimine on tublisti kasvanud, sest kaupmehed on aru saanud, et uus põlvkond otsustajaid ei taha Exceli tabelite abil kaupu tellida. B2B-klient ootab vähemalt samaväärset ostumugavust kui B2C-klient. Seega tuleb tähelepanu hoida kliendil ja tema muutuvatel vajadustel. Mida nad tahavad? Kuidas nendega suhelda ja neid lojaalsena hoida? Märksõna on kohanemine.
Kindlasti on tähtis ka regulaarselt tulevikule mõelda. Alati ei peagi iga mõtte ajel tegutsema, aga tulevikustsenaariume tasub kaardistada. Tasub läbi mõelda, kuidas tulla toime kaardistamata turgude ja uute tehnoloogiatega ning kust leida uusi viise, mis muudab just nimelt teid ja teie äri konkurentidest edukamaks. Kui see mõttemäng muutub harjumuseks, saab võimaluste avanedes kiiremalt tegutseda. „Soovitan anda arenduspartneritele rohkem katsetamise ja uute lähenemisviiside proovimise võimalusi, sest areng toimub ainult mugavustsoonist väljaspool,“ leidis Reinberk.
Peamine erinevus erakliendi e-poe ja ärikliendi e-poe lahendustes on seotud käibemaksuga. Lisaks võivad äriklientidel ettevõtete lõikes olla erinevad soodustused. Samuti soovitakse sageli protsesse automatiseerida, et vähendada klienditeeninduse koormust ja et klient saaks ka väljaspool klienditeeninduse tööaega mugavalt tellimusi esitada. „Kaubanduses on e-pood suurim mainekujundaja. Sellest loevad kliendid alateadlikult välja, kui palju sa neist hoolid. Kui ka B2B-ettevõtted seda taipavad, siis toimub valdkonnas suur muutus. Oma klientidele aja võitmisest saab tugev konkurentsieelis. Kui ärikliendi regulaarsed ostutellimused on automatiseeritud, siis ei tule ostujuhil teha muud, kui automaatkirjaga saabunud kaubakogused korrigeerida ja tellimus kerge vaevaga kinnitada,“ juhendas Aldar Reinberk.
Kindlasti tuleks e-kanalite arendust vaadata kui investeeringut, mitte kui kulurida. Põhjuseid, miks pühendada aega ja vahendeid korraliku e-kanali arendamisse, on palju. Odavalt saadud e-pood võib tuua ettevõttele pigem ärikahju kui -kasu. Kaubanduses on e-pood suurim mainekujundaja. Sellest loevad kliendid alateadlikult välja, kui palju sa neist hoolid. Lisaks mainekahjule tuleks arvestada saamata jäänud tulu ja konkurendile kaotatud turuosa.