Kuigi B2C e-kaubandus on saanud palju tähelepanu, muutub B2B e-kaubandus üha olulisemaks neile ettevõtetele, kes soovivad jääda konkurentsivõimeliseks ka tulevikus.
Erinevus B2C ja B2B e-kaubanduse vahel
B2C e-kaubandus viitab kaupade ja teenuste ostmisele ja müümisele ettevõtete ja üksikisikute tarbijate vahel. B2B e-kaubandus aga viitab kaupade ja teenuste ostmisele ja müümisele ettevõtete vahel. Kuigi B2C e-kaubandus on olnud juba aastakümneid, on B2B e-kaubandus relatiivselt uus nähtus. Siiski võidab see kiiresti populaarsust, kuna üha enam ettevõtteid mõistavad digitaalse kaubanduse eeliseid.
Miks B2B e-kaubandus on oluline?
Eelkõige otsivad kliendid üha mugavamat ja tõhusamat viisi äritegemiseks. Peale on kasvanud täiesti uus generatsioon otsustajaid, kes ei ole harjunud suhtlema telefonis, e-mailide või exelitega. Nende jaoks on suhtluses vältimatult vajalikud mugavad elektroonilised suhtlusvahendid ning kasutajasõbralikud keskkonnad. Lisaks on pandeemia muutnud inimeste tööharjumusi ning ettevõtted peavad leidma mooduseid kuidas teenindada kliente 24/7.
B2B e-kaubandusega saavad kliendid hõlpsasti leida ja osta tooteid veebis (24/7), ilma et oleks vaja telefoni- või e-kirju saata. See võib parandada kliendirahulolu ja lojaalsust ning suurendada müüki. Lisaks võib B2B e-kaubandus aidata ettevõtetel vähendada kulusid, automatiseerides tellimuste ja täitmise protsessi. Paljude nende protsesside automatiseerimisega saavad ettevõtted vähendada vajadust manuaalse tööjõu järele ja parandada tõhusust ja kiirust. Lõpuks võib B2B e-kaubandus aidata ettevõtetel jääda konkurentsivõimeliseks tänapäeva ärikeskkonnas. Kuna üha enam ettevõtteid liigub digitaalsetele kanalitele, riskivad need, kes ei investeeri B2B e-kaubandusse, oma konkurentidele alla jääda. Digitaalse kaubanduse omaksvõtmisega saavad ettevõtted end positsioneerida pikaajaliseks edukuseks ja kasvuks.
B2B e-kaubanduse eelised
B2B e-kaubandus pakub ettevõtetele mitmeid eeliseid. Esiteks võib see suurendada müüki, muutes klientidele toodete leidmise ja ostmise lihtsamaks.
See võib samuti vähendada kulusid, lihtsustades tellimuste ja täitmise protsessi. Lisaks võib B2B e-kaubandus parandada kliendirahulolu, pakkudes klientidele mugavamat ja tõhusamat viisi äritegemiseks.
Osades valdkondades võib B2B müügikanali avamine muuta täielikult konkurentsisituatsiooni ning muuta otsustavalt turul valitsevate jõudude vahekorda.
Forresteri hiljutise aruande kohaselt oodatakse B2B e-kaubanduse müügi kasvu ulatuvat aastaks 2023 1,8 triljoni dollarini. Seda kasvu ajendavad mitmed tegurid, sealhulgas kasvav arv uue põlvkonna ostjaid, mobiilse kaubanduse tõus ja kasvav nõudlus personaliseeritud kogemuste järele.
B2B e-kaubanduse väljakutsed ja riskid
Kuigi B2B e-kaubandus pakub palju eeliseid, kaasnevad sellega ka omad väljakutsed ja riskid. Näiteks peavad ettevõtted tagama, et nende e-kaubanduse platvorm on turvaline ja suudab vastu võtta oodatud tehingute mahtu. Samuti peavad nad suutma integreerida oma e-kaubanduse platvormi olemasolevate süsteemide ja protsessidega.
Kindlasti ei tohi enda klienditeeninust ja suhtlust peita täielikult B2B iseteeninduskeskkona taha.
Riskide vähendamiseks peavad ettevõtted hoolikalt hindama oma valikuid, valides B2B e-kaubanduse platvormi.
Tasub otsida platvorme, mis pakuvad piisavalt turvalisust, samuti integratsiooni olemasolevate süsteemidega. Samuti tuleb mõelda platvormi skaleeritavusele ja võimalusele pakkuda klientidele personaliseeritud kogemusi.
B2B e-kaubanduse platvormi peamised funktsioonid ja omadused
B2B e-kaubanduse platvormi valides peavad ettevõtted otsima mitmeid võtmeomadusi ja -funktsioone. Nende hulka kuuluvad:
- Integreerimine olemasolevate süsteemidega: platvorm peab suutma integreeruda ettevõtte olemasolevate süsteemide ja protsessidega, nagu ERP- ja CRM-süsteemid.
- Turvafunktsioonid: platvorm peab pakkuma tugevaid turvafunktsioone.
- Skaleeritavus: platvorm peab suutma vastu võtta planeeritud külastuste ja tehingute mahtu ning suutma kasvada koos ettevõttega.
- Personaliseerimine: platvorm peab suutma pakkuda klientidele personaliseeritud kogemusi, nagu personaliseeritud hinnad ja tootesoovitused.
- Mobiilse optimeerimine: platvorm peab olema optimeeritud mobiilseadmetele, kuna üha enam kliente kasutab mobiilseadmeid ostude sooritamiseks.
B2B e-kaubanduse edulood
Paljud ettevõtted on juba B2B e-kaubandusega olulise müügikasvu saavutanud. Näiteks nägi tööstustoodete juht Grainger oma e-kaubanduse platvormi käivitamise järel 30% -list online müügi kasvu. Sarnaselt nägi võrgu- ja kommunikatsioonitehnoloogia pakkuja Cisco pärast uue e-kaubanduse platvormi rakendamist 300% -list online müügi kasvu. Mitmed nendest näidetest on langenud koroona pandeemia algusaega. Kuid siin tasub vaid mõtelda, milline oleks olnud nende käive olukorras kus hästi toimiv B2B müügikanal oleks puudunud.
- Uline – Uline on üks suurimaid pakendiettevõtteid Põhja-Ameerikas, kelle B2B e-kaubanduse platvormi kaudu teeniti 2019. aastal 3,8 miljardit dollarit käivet.
- CDW – CDW on üks suurimaid tehnoloogia- ja IT-lahenduste pakkujaid maailmas, kelle B2B e-kaubanduse müük kasvas 2020. aastal 15,9% ja teenis kokku 18,3 miljardit dollarit käivet.
- Grainger – Grainger on üks suurimaid tööstuslike toodete ja teenuste tarnijaid maailmas, kelle B2B e-kaubanduse müük kasvas 2019. aastal 11,3% ja teenis kokku 11,5 miljardit dollarit käivet.
- Helloprint – Hollandi trükiteenuste ettevõte, kes on edukalt kasvanud B2B e-kaubanduse platvormi kaudu, teenides 2020. aastal 60 miljonit eurot käivet.
- Zalando – Saksamaa moeettevõte, kes on edukalt laiendanud oma B2B e-kaubanduse platvormi, teenides 2020. aastal 1,2 miljardit eurot käivet.
- Farnell – Ühendkuningriigi elektroonikakomponentide ja -tarvikute ettevõte, kes on saavutanud edu oma B2B e-kaubanduse platvormi kaudu, teenides 2019. aastal 1,5 miljardit dollarit käivet.
- Conrad Electronic – Saksa elektroonikatööstuse ettevõte, kes suutis oma müüki kahekordistada ja saavutada 30% kasvu veebikülastuste arvus pärast oma B2B e-kaubanduse platvormi käivitamist.
- Konecranes – Soome tõsteseadmete tootja, kes on edukalt integreerinud oma B2B e-kaubanduse platvormi oma olemasolevate süsteemidega, teenides 2020. aastal 3,2 miljardit eurot käivet
Järeldus: investeering B2B e-kaubandusse tasub ära
Tänapäeva ärikeskkonnas pole B2B e-kaubandus enam luksus, vaid vajadus. B2B ettevõtted, kes ei digitaliseeri oma müügiprotsesse ega investeeri e-kaubandusse, riskivad konkurentidele alla jääda.
Uue põlvkonna otsustajad ei istu enam tööpäevadel suure Exceli ega telefoni keskjaama taga vaid teevad ostuotsuseid õhtul diivanil või suvila terrassil.
Investeerides B2B e-kaubandusse, saavad ettevõtted suurendada müüki, vähendada kulusid ja parandada kliendirahulolu. Ning saavad pakkuda oma nii oma töötajatele kui klientidele tunduvalt suuremat efektiivsust ja paindlikkust.
Alustamiseks peaksid ettevõtted hoolikalt hindama oma valikuid, valides B2B e-kaubanduse platvormi ja töötades koos kogenud partneritega, et tagada edukas rakendamine. Õige platvormi ja strateegiaga võib B2B e-kaubandus olla ettevõtete jaoks mängumuutja, võimaldades neil jääda konkurentsivõimeliseks ja õitseda digitaalses ajastus.