Kas teadsite, et enam kui 60% veebiostlejatest ootavad e-poes isikupärastatud soovitusi? See on oluline tarbijakäitumise muutus, mis esitab e-poodidele nii keeruka tehnilise väljakutse kui ka võimaluse olla konkurentidest eespool.
Kui veel mõned aastad tagasi oli näiteks personaalsete soovituste pakkumine võimetekohane pigem suurettevõtetele siis õnneks on kõigile hõlpsalt ligipääsetav tehisintellekt on loonud võimalused ka keskmistele ja väikestele e-poodidele. Ning võimalused sellel maastikul aina kasvavad.
Siin artiklis anname ülevaate mis on tehisintellekt ja millised on selle kasutusvaldkonnad e-kaubanduses. Me ei ütle millist tehisintellekti elementi peaksid just sina rakendama küll aga viitame mõnedele Tehisintellekti tööriistadele, mis võivad sulle kasulikud olla.
Tehisintellekt ehk Artificial Intelligence – mis see on?
Kuna ka segadust on selles teemas palju siis toome välja enamlevinud viisid kuidas tehisintellekt on e-kaubandust muutmas ja kuidas AI-d kasutada oma e-poe eduks. Ning ennem kui tormata enda ettevõttes tehisintellekti rakendama, siis on oluline orienteeruda AI valdkonna mõistete maailmas, kuna müra ja hype selle teema ümber on väga palju.
Tehisintellekti rakendamisel e-kaubanduses on oluline mõista, et tehisintellekt on katusmõiste ning koondab ennast tehnoloogiate kogumit, millest peamised on loomuliku keele töötlus, masinõpe, arvutinägemine ja andmekaevandamine:
- Loomuliku keele töötlus (Natural Language Processor, NLP): NLP on tehnoloogia, mis võimaldab arvutitel mõista ja genereerida teksti inimkeelele iseloomulikul viisil, imiteerides inimeste keelekasutust ja tõlgendusoskust. See ei piirdu ainult sõnade tuvastamisega vaid hõlmab ka nende tähenduse ja konteksti mõistmist, võimaldades masinatel tõlgendada, reageerida ja isegi suhelda inimlike emotsioone imiteerides.
NLP baseerub suuresti masinõppel. - Masinõpe (Machine Learning) on tehisintellekti valdkond, mis hõlmab statistiliste tehnikate ja algoritmide kasutamist, et võimaldada arvutitel õppida otse andmetest, ilma et oleks vaja otseselt programmeerida neid teatud ülesandeid täitma. Masinõppe mudelid suudavad tuvastada andmetes peituvaid mustreid ja seoseid, et teha informeeritud ennustusi ja otsuseid.
- Arvutinägemine (Computer Vision) suudab tuvastada, analüüsida ja tõlgendada visuaalseid andmeid, võimaldades masinatel “näha” ja “mõista” pilte ja videoid sarnaselt inimestele.
- Andmekaevandamine (Data mining) tähendab suurte andemehulkade analüüsimist ja tõlgendamist, eesmärgiga leida sealt peidetud mustrid, seosed, trendid mis esmapilgul ei ole ilmsed.
Tehisintellekt ja selle rakendusvõimalused e-kaubanduses
Tehisintellekti (AI) integreerimine oma ettevõttesse on strateegiline muutus, mis avab uusi võimalusi ja toob kaasa eeliseid. AI rakendamine aitab teenuseid ja tooteid paremini kohandada, personaliseerida kliendikogemust ning optimeerida äriprotsesse, luues samal ajal postiivseid ostukogemusi.
Parendatud Kliendikogemus
AI-põhine isikupärastamise eesotsas on ostukogemuse parandamine. Analüüsides kliendiandmeid, suudab AI pakkuda isikupärastatud tootesoovitusi ja kohandada turunduskommunikatsiooni, et vastata konkreetsete kasutaja eelistustele. Selline kohandamine mitte ainult ei paranda kasutajate kaasatust, vaid suurendab oluliselt korduvostude tõenäosust, AOV väärtust ja kliendilojaalsust.
Loomuliku keele protsessimise tööriistad nagu näiteks ChatGPT võimaldavad platvormidel pakkuda klientidele automatiseeritud personaalset suhtlust, reageerides nende päringutele ja kommentaaridele inimesele loomulikul ja arusaadaval moel. See suurendab klienditeeninduse efektiivsust, muutes suhtluse kiiremaks ja täpsemaks.
Andmetel põhinevad otsused
Üks AI kõige võimsamaid aspekte on võime kiiresti ja täpselt töödelda ning analüüsida massiivseid andmehulki, mis võimaldab teha paremini informeeritud otsuseid lühema ajakuluga. Olgu selleks turusuundumuste tuvastamine, klientide käitumise mõistmine või turunduskampaaniate tulemuslikkuse hindamine. Lisaks võimaldab AI analüüsida klientide tagasisidet ja arvustusi, et paremini mõista klientide vajadusi ja eelistusi, aidates seeläbi kaasa paremate toote- ja teenusepakkumiste kujundamisele.
Andmekaevandamine aitab klientide ostuajaloo, sirvimiskäitumise ja vahetu tagasiside põhjal kohandada tootevalikut, turunduskampaaniaid ja isegi veebisaidi disaini. Lisaks aitab andmekaeve prognoosida tulevikutrende ja turunõudlust, mis on oluline tootevarude ja tarneahela juhtimiseks võimaldades optimeerida laotaset ja vältida üleliigset varu.
Andmekaeve saab aidata ka pettuste tuvastamisel ja ennetamisel, tuvastadades ebatavalisi tehingumustreid, mis võivad viidata pettusele
Operatsiooniline efektiivsus
Tehisintellekt teeb e-kaubanduse mitmeid operatiivseid aspekte lihtsamaks. Alates laohaldusest kuni tellimuste töötlemiseni võivad AI süsteemid automatiseerida ja optimeerida rutiinseid ülesandeid, vähendades käsitsitööd ja minimeerides vigu. See efektiivsus tähendab kokkuhoiu ja võimaldab ettevõtetel suunata ressursse tõhusamalt.
Masinõpet saab rakendada dünaamilise hinnakujunduse jaoks. Algoritmid analüüsivad reaalajas mitmesuguseid tegureid, nagu nõudlus, varude seisund, konkurentide hinnad ja turu suundumused, et määrata optimaalne hind igale tootele. See võimaldab maksimeerida kasumit ja reageerida turu hetkeolukorrale.
Arvutinägemine (computer vision) aitab analüüsida tootefotosid, et tuvastada ja kategoriseerida tooteid, kiirendades ja muutes odavamaks suurte andmekogude haldamise ning ühtlasi aitab ka tuvastada pettusi või autoriõiguste rikkumisi.
Parendatud konversioonimäärad
AI tööriistad suurendavad ka turunduse ja müügi efektiivsust, tagades, et õiged tooted on õigel ajal õigetele klientidele nähtavad. Ennustav analüüs (predictive analysis) ja sihitud turunduskampaaniad aitavad tõsta konversioonimäära ning maksimeerida sellega turundusinvesteeringu ROI-d. Masinõppel baseeruv ja personaliseeritud otsing võimaldab klientidel leida lihtsamalt e-poest selle, mida nad vajavad. Näiteks arvutinägemine (Computer Vision) abil saavad kliendid laadida üles fotosid toodetest, mida nad soovivad osta või millega sarnaseid tooteid nad otsivad ja arvutinägemise süsteemid suudavad neid pilte analüüsida ning soovitada sarnaseid või identseid tooteid. Eriti kasulik on see juhul, kui kliendil on raskusi toote kirjeldamisega või kui ta soovib leida midagi sarnast nähtud esemele.
Konkurentsieelise loomine
Tänapäeval eeldab konkurentsis püsimine mitte ainult trendide jälgimist, vaid nende loomist. AI annab e-kaubanduse ettevõtetele võimaluse uuendada, pakkudes tipptasemel lahendusi ja teenuseid, mis eristavad neid turul. AI kasutamine võimaldab ettevõtetel pakkuda unikaalseid ostukogemusi, ennustada klientide vajadusi ja reageerida kiiresti turumuutustele.
7 näidet tehisintellekti praktiliseks kasutamiseks e-poes
Niisiis, kuidas saate oma e-kaubanduse äris AI-d kasutada? Vaatame seitset enamlevinud kasutusjuhtu:
1. Tooteinfo loomine
Tihti on tootekirjeldused e-poes väga tehnilised ja masinlikud. Kuid nii konversioonimäära tõstmiseks kui orgaanilise liikluse tekitamiseks otsingumootoritest on hea kui tootetekstid on põhjalikud ja haaravad. Kuid hea tooteteksti loomine võib suure toodetearvuga e-poe jaoks olla liialt mahukas või suisa ebamõistlik kui artilid vahetuvad kiiresti, nende hulk on suur või ühiku hind mada. Tehisintellekti kasutamine tooteinfo automaatseks loomiseks e-kaubanduses toob esiteks kaasa märkimisväärse aja kokkuhoiu. AI võime genereerida SEO-sõbralikke ja sihtrühmale kohandatud tootekirjeldusi vähendab oluliselt inimtööjõu vajadust ja kiirendab tooteinfo avaldamise protsessi.
1. Tooteinfo tõlkimine
Kuigi suured keelemudelid ei ole täna veel ideaalsed ning nende poolt loodud tõlked vajavad kvaliteedi tagamiseks järelkontrolli, siis AI kasutamine tooteinfo tõlkimiseks just suure osa “musta töö” tegemisel, ehk suurte andmemassiivide töötlemisel, on väga mõistlik. Koostöös inimesega võimaldab AI hoida kokku aega ja raha ning muuta välisturule mineku soodsamaks.
2. Isikupärastatud tootesoovitused
AI võimaldab e-kaubanduses isikupärastada tootesoovitusi, analüüsides klientide käitumist, ostuajalugu ja eelistusi. Tehisintellekt kasutab algoritme, et tuvastada mustreid ja seoseid klientide tegevuste vahel, pakkudes seejärel asjakohaseid ja personaalseid tootevalikuid. Selline lähenemine mitte ainult ei paranda ostukogemust, vaid suurendab ka müüki ja kliendilojaalsust, kuna kliendid tunnevad, et nende vajadusi ja soove mõistetakse paremini.
3. Otsing – kasutades kõne või kirjeldust
E-kaubanduse platvormidel tehisintellektil baseeruva otsingu kasutamine, mis toetab kõne ja vaba vormis kirjelduste põhjal otsingut, võimaldab klientidel leida tooteid loomulikul ja intuitiivsel viisil. Selle asemel, et toetuda konkreetsetele märksõnadele või filtritele, saavad kliendid kasutada vabas vormis kirjeldusi, et väljendada, mida nad otsivad, tehes otsinguprotsessi palju paindlikumaks ja kasutajasõbralikumaks. AI analüüsib neid sisendeid, mõistab konteksti ja esitab kõige asjakohasemad tooted, muutes toodete leidmise kiiremaks ja täpsemaks.
4. Klienditeenindus – vestlusrobotid ja virtuaalassistendid
AI ja NLP poolt toetatud vestlusrobotid ja virtuaalassistendid võivad toimida klienditeeninduse esindajatena, hallates kliendipäringuid, töödeldes tellimusi ja pakkudes isikupärastatud pakkumisi. Nad pakuvad tõhusat kliendisuhtlust, koguvad väärtuslikke kliendiandmeid, tõstavad konversioonimäära ja pakuvad ööpäevaringset klienditeenindust.
5. Pettuse tuvastamine ja ennetamine
AI aitab pettuste tuvastamisel ja ennetamisel, analüüsides andmeid, tuvastades anomaaliaid ja jälgides tehinguid reaalajas. Masinõppe mudelid suudavad luua kasutajaprofiile käitumisandmete põhjal, võimaldades ettevõtetel märgata ebatavalisi tehinguid ja tuvastada petturlikku käitumist.
6. Laovarude haldus
AI toetab laovarude haldust, ennustades nõudlust ja optimeerides varude taset reaalajas andmeanalüüsi põhjal. See vähendab ülejääki ja puudujääke, parandab tarnete täpsust ning suurendab üldist efektiivsust, aidates ettevõtetel vältida tarbetuid kulusid ja vastata kiiremini turu muutustele.
7. Dünaamiline hinnakujundus
AI aitab rakendada dünaamilist hinnakujundust analüüsides suurt hulka andmeid reaalajas, nagu nõudlus, konkurents, varude tase ja turutrendid. See võimaldab ettevõtetel kohandada hindu dünaamiliselt, maksimeerides kasumit ja konkurentsivõimet, samuti parandades klientide rahulolu, pakkudes neile hinda, mis peegeldab toote hetkeväärtust turul.
Mõned näited edulugudest
Askly ja Punktid Technologies
Askly aitas Punktid Technologiesil vähendada klienditoe kulusid 75% võrra, optimeerides klienditeeninduse protsesse ja suurendades efektiivsust. Täpsemalt vähendab Askly vajadust inimtööjõu järele klienditoe osakonnas läbi vastuste andmebaaside loomise ning rakendades neile uue põlvkonna tehisintellekti, nt ChatGPT uuem mudel.
See uuenduslik lahendus võimaldab ettevõttel pakkuda kiiremat, mitmekeelset ja tõhusamat klienditeenindust, samal ajal oluliselt kulusid kokku hoides.
Burberry
Burberry ühendas e-poe ja füüsilise poe ostuandmed kasutades toodetel RFID täge, mis võimaldas müügiassistentidel pakkuda isikupärastatud soovitusi ja suurendada ostu koguväärtust. Müügiassistendid olid seeläbi teadlikud kliendi eelistustest ilma temaga varasemalt kohtumata.
Näiteks, kui klient oli varem ostnud punase mantli, pakkus konsultant sellele sobivat kotti.Lisaks RFID rakendamisele võttis Burberry kasutusele ka suurandmete analüüsi, et tuvastada võltsitud tooteid. Entrupy AI tehnoloogia abil suudeti piltide põhjal tuvastada võltsinguid 98% täpsusega, analüüsides toote tekstuur ja kudumist.
Tehisintelekti rakendamisega suutis Burberry vähendada võltsingutest tekkinud kahju ning suurendada klientide korduvoste 50%.
Kids2
Kids2, mänguasjade ja beebitarvete ettevõte, kasutas AI tõlketeenuseid, et parandada oma e-kaubanduse sisu tõlkeprotsessi. AI rakendamise tulemusel väehenes tõlkimise aeg kuni 92%, 90 minutilt alla 5 minutile iga sisestuse kohta. Samuti parandas AI tõlke kvaliteeti ja täpsust nii e-poes kui turunduskanalites. Tänu AI-le suutis Kids2 saavutada ühtluse kõikides tõlgetes, vähendada kulusid ja parandada protsesse.
Tehisintellekt ja tööriistad e-poes
Alljärgnevalt mõned tööriistad mida muudavad tehisintellekti kasutamise e-poes lihtsamaks. Milline neist sinu e-poele võiks sobida, sõltub juba konkreetsest situatsioonist.
- DigitalFirst.ai on veebipõhine platvorm, mis pakub lahendusi turunduskampaaniate loomiseks ja jälgimiseks. See aitab ettevõtetel optimeerida oma digitaalset turundust, pakkudes analüütikat ja soovitusi kampaaniate tõhusamaks muutmiseks.
- AdCreative.ai on tööriist, mis aitab kasutajatel luua visuaalselt köitvaid reklaamikujutisi. See platvorm kasutab tehisintellekti, et optimeerida kujundusi, suurendades seeläbi reklaamide konversioonimäärasid ja tõhusust.
- Flair.ai on spetsialiseerunud tootefotode loomisele, kasutades selleks tehisintellekti. See platvorm võimaldab ettevõtetel kiiresti ja tõhusalt luua kvaliteetseid tootepilte, mis on olulised e-kaubanduses ja digitaalses turunduses.
- DALL-E, mille on loonud OpenAI, on võimekas tööriist illustratiivsete piltide loomiseks. See võimaldab kasutajatel genereerida unikaalseid kohandatud pilte erinevateks otstarveteks, nagu blogipostitused või muu visuaalne sisu.
- Copy.ai on platvorm, mis aitab kasutajatel luua erinevaid tekste, alates tootekirjeldustest kuni blogipostituste ja uudiskirjadeni. See kasutab tehisintellekti, et genereerida loovat ja kaasahaaravat sisu sh eesti keels, kuid sobib suurepäraselt koostööks tõlketeenustega nagu Deepl.com.
- Deepl.com on tõlketeenus, mis pakub kõrgekvaliteedilist masintõlget, sealhulgas eesti keelde. See on kasulik tööriist tekstide tõlkimiseks ja sobib hästi koostööks teiste e-poega, et tagada sujuv ja täpne tõlge toodetele, kirjeldustele jms.
- Tawk.to on lihtsasti integreeritav AI assistent e-poodidele. See kogub andmeid ja õpib nende põhjal, et pakkuda tõhusat kliendituge, muutes klienditeeninduse protsessi sujuvamaks ja tõhusamaks.
Tehisintellekt viib tulevikku
Pole kahtlust, et lähitulevikus muutub tehisintellekt hädavajalikuks elemendiks, et säilitada oma konkurentsivõime kiiresti arenevas keskkonnas. Just muutuste kiirus paneb ettevõtted olukorda kus tehisintellekti rakendamine võib muutuda lausa hädavajalikuks. Ja tehisintellekt areneb kindlasti edasi ning tekivad uued, praktilised lahendused äriprotsesside toetamiseks ning kliendikogemuse rikastamiseks. Tehisintellekti rakendamine võimaldab luua personaalsema kliendikogemusi, optimeerida oma tootevalikut ja parandada üldist teeninduse tõhusust. Ja tehisintellekti võib vaadelda kui mänguasja aga õigesti rakendades saab sellest sisuliselt strateegiline tööriist.